Lemsteraak Bries
€ 235.000
Bries is één van de eerste, als jacht gebouwde Lemsteraak (toen nog boeieraak genoemd) door Jan Goos één van de 1e charterschippers laten bouwen..
De "Bries" is een zeer ruim schip welke beschikt over een rijke historie. Het schip is van oorsprong gebouwd als een van de eerste lemsteraken die dienst ging doen als zijnde charterschip in 1916. In 2011 heeft het schip een volledige refit gehad waarbij het schip is gestraald en is behandeld met 2-componenten verfsysteem waardoor dit schip is beschermd tegen alle weersinvloeden. Door het ontwerp van het schip is er zowel binnen als buiten zeer veel leef ruimte. Ook bijzonder zijn de ruime gangboorden wat de veiligheid aan boord vergroot dit maakt het schip dan ook uitermate geschikt om met het hele gezin uit te varen.

Algemeen

Ontwerper:
D. Zijlstra
Werf:
'De Valk' Gebr. Hinloopen te Ouder-Amstel
Rompvorm:
Vlakke bodem
Platbodem
Rompkleur:
Beige
Dek en opbouw kleur:
Beige
Dek en opbouw materiaal:
Staal
Opbouw vorm, materiaal:
Staal
Ramen:
Gehard glas
Kuip:
Achterkuip
Kruiphoogte:
190 cm
Variabele diepgang:
Diepgang:
110 cm
Diepgang minimaal:
110 cm
Besturing:
Stuurwiel
Plek besturing:
Buiten
Roer:
Enkel
Aangehangen
Kiel/zwaard:
Zijzwaarden
Zwaarden
Bediening variabele driftbeperking:
Handmatig
Opmerkingen:
Het stalen jacht is gebouwd in 1916 naar de toen geldende normen. Het schip is zwaar gebouwd in verband met zeevaart. Het schip is geklonken en erg degelijk gebouwd. Het schip is geheel op een degelijke manier gerestaureerd in 2011 bij SRF te Harlingen en kan weer 100 jaar mee bij normaal onderhoud. Dit zal vele malen gemakkelijker gaan dan de eerste 100 jaar, daar het schip nu gestraald is en voorzien van een 2 componenten verf systeem zowel binnen als buiten.

Accommodatie

Salon:
Salon
Stahoogte:
190 cm
1,90
Eethoek:
Machinekamer:
Hutten:
3
Slaapplaatsen:
vast: 8
8
Type interieur:
Klassiek, warm
Teak
Kleur stoffering:
Blauw
Matrassen:
Kussens:
Watertank & materiaal:
800 liter
+800 L
Vuilwatertank & materiaal:
75 liter
75L
Watersysteem:
Druksysteem
Hydrofoor
Warm water:
Maritime Booster
Aantal douches:
1
Douche in natte cel
Toiletten:
1
Jabsco elektrisch
Radio/CD-speler:
Marquant CD/MP3
Kooktoestel & brandstof:
4 pit(ten) gas
4-pits gastoestel Gimeg
Koelkast & voeding:
Elektrisch
Candy koelkast
Vriezer:
Vriesvak in koelkast
Verwarming:
CV Maritime booster d.m.v. radiatoren
Opmerkingen:
Bij binnenkomst treft u direct aan stuurboordzijde de ruime hoekkombuis aan welke voorzien is van een spoelbak, koelkast en 4-pits gastoestel. Ook is hier rekening gehouden met vele opbergmogelijkheden. Aan stuurboord zijde is ook een lange tafel geplaatst welke aansluit op de stuurboord langs bank en welke ook voorzien is van een losse bank aan bakboorzijde en 2 bijbehorende stoelen. Voor deze bank bevind zich de kaartentafel. Aan bakboordzijde bevind zich de natte cel met een ruime douche en een elektrisch jabsco pomptoilet. Voor de natte cel bevind zich nog een lange bank en nog vele opbergmogelijkheden. Aan stuurboordzijde bevind zich de toegang naar de ruime eigenaarshut welke voorzien is van eigen spoelbak en een zeer ruim 2-persoons bed. Aan bakboorzijde bevind zich ook een toegangsdeur welke naar de 2 gasten hutten leid. De eerste gastenhut beschikt over een stapelbed waardoor er 2 éénpersoonsbedden zijn gecreëert en ook deze hut beschikt over een eigen wasbak. Wanneer u zich door de waterdichte deur naar de voorste gastenhut begeeft vind u daar 2 éénpersoonsbedden en nog een ruim twee persoonsbed. Deze hut is ook door het dirksluik op het voordek te bereiken.

Motor en elektra

Aantal identieke motoren:
1
Start type:
Elektrisch
Type:
Binnenboord
Merk:
Ford
Vermogen:
1x 122 pk
122 PK
Brandstof:
Diesel
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Schroef
Schroefas
Koeling:
Indirect
Brandstoftank aantal:
1
600L
Totale inhoud brandstoftank(s):
600 liter
Meetinstrumenten:
Ford
Brandstoftankmeter:
Ford
Toerenteller:
Ford
Oliedrukmeter:
Ford
Boegschroef:
Elektrisch
Side-Power 12 PK in tunnel met dubbele schroef
Accu:
6 1.200 Ah
1x start, 6x 200 Ah service, 24V boeg
Acculader:
Victron Energy
Dynamo:
Ford
Omvormer:
Victron Energy
Voltmeter:
Victron
Walstroom:
+ kabel
Walstroomkabel:
Voltage:
12V 24V 220V 12/24/230V
Opmerkingen:
Motor is een gereviseerde Ford scheepsdiesel voorzien van een nieuwe keerkoppeling (2011) en is ingebouwd middels flexibele koopeling en stuwdruk lager. Deze Ford scheepsdiesel maakt een zeer verzorgde indruk en heeft met ruim 120 PK genoeg vermogen voor het schip. In combinatie met de Side-Power boegschroef maakt het dat dit schip makkelijk te manouvreren is voor een schip van dit formaat.

Navigatie en elektronica

Dieptemeter:
Raymarine ST 60+
Navigatieverlichting:
Compleet
Kaartplotter:
Garmin
Marifoon:
Ray240E VHF

Tuigage

Type tuigage:
Gaffel
Gaffelgetuigd
Aantal masten:
1
Mast materiaal:
Hout
Boegspriet + type:
Vast
Verstaging:
Staaldraad
Zeilen materiaal:
Dacron
Grootzeil:
Dacron Gaffeltuig
Rolgrootzeil:
bindrif
Fok:
Dacron
Voorzeil rolsysteem :
Bindrif
Kluiver:
+ kluiverboom
Lieren:
Strikwerda Vallier, Strikwerda Ankerlier, 2x zwaardlier, 2x foklier, 2x bakstag lier
Handmatige lieren:
7

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal:
1
+ Ketting
Anker bevestiging:
Ketting
Ankerlier:
Hand
Strikwerda Ankerlier
Stootwillen, lijnen:
Compleet

Veiligheid

Bilgepomp:
Handmatig Elektrisch 4x
Waterdichte deur:
naar voorcabine
Gasbun met afvoer:
Buiten